Vision

Midt mellem tre bydele i København – Nørrebro, Bispebjerg og Østerbro – ligger et område, der ikke gør meget ud af sig selv. Bilforhandlere, skating-ramper og start-up virksomheder ligger side om side. Langs S-toget lyser farverige containere op – det er studieboliger i flere etager.

Studerende cykler forbi på vej til Nørre Campus, fabriksnye biler triller ud på asfalten for første gang, og der er trængsel ved indgangen til Københavns største moske. Modsætninger mødes her mellem Rovsingsgade, Tagensvej og S-togets linje F. Et gammelt erhvervsområde skal nu omdannes til et urbant bykvarter.

Området har gennem årene dannet ramme om både kolonihaveliv og jernbanetrafik, men inden da lå Lersøen i området. Københavns kurvemagere hentede piletræ ved Lersøen, når de skulle flette kurve. Nu skal de tre bydele flettes sammen i et nyt bykvarter.

Visionen for kvarteret er klar: Tre grundejere – DSB Ejendomsudvikling A/S, ALFA Development og VISION Ejendomme – vil skabe et blandet bykvarter med små og store boliger, varierede byrum, kontorer og butikker. Et bykvarter for alle, der har lyst til at bruge det – uanset hvor man bor.

Kvarteret bygger videre på de pejlemærker, der allerede kendetegner området i dag: Københavns største moske, beboelsesejendommen De Tre Søstre tegnet af Kay Fisker og C.F. Møller og Rovsingsgade 68, der er blevet forvandlet fra mørk og forladt lagerbygning til moderne og lys kontorbygning.  

Asfalt dækker meget af området i dag, men fremover vil kvarteret danne grobund for en vifte af forskellige planter, buske og træer. Fra hver eneste bolig skal man kunne se træer. De giver skygge på en varm sommerdag og bremser vinden på en kold efterårsdag. De er en del af den bynatur og biodiversitet, der bliver vævet ind i kvarteret. Når kvarteret opføres, bliver det med byggemetoder, der fremmer bæredygtighed og mindsker klimapåvirkningen.

Kigger man på Københavnskortet, bliver det nye bykvarter nabo til tre store parker: Lersøparken, Mimersparken og Superkilen. Alle tre er åndehuller med plads til løbesko, skateboards, gynger og et tæppe i græsset. Her er højt til himlen og kort til hoveddøren.

Kvarteret ligger også i et bælte, hvor sundhed er omdrejningspunktet: Fra Bispebjerg Hospital til Riget og tæt på flere sundhedsuddannelser. Viden om bevægelse og sundhed skal tænkes ind udviklingen af området. Bygninger og uderum skal bidrage til en sund og aktiv hverdag for alle, der bor og færdes i kvarteret.

S-tog, metro og busser snor sig om kvarteret i et fintmasket net. De kører i pendulfart til resten af byen og gør det nemt at droppe bilen. Hop på toget på Bispebjerg Station eller på cyklen ud af Den Grønne Sti – der er fri bane gennem byen.

De første skridt på vejen til det nye kvarter er en helhedsplan og en lokalplan, og det er målet, at første spadestik til Nørrebros nye bykvarter finder sted i 2026.